Alla inlägg den 17 juli 2008

Av Angelica - 17 juli 2008 13:06

Bebisen

Den här veckan blir din bebis drygt 23 cm från huvud till stjärt och väger omkring 900 gram.

Efter att i en månad har haft ögonen slutna så börjar bebisen att öppna dem under denna vecka. Ögonen är nästan helt färdigutvecklade.

Bebisen kommer att fortsätta att bilda underhudsfett, även om det vid den här tiden fortfarande är ganske liten och tunn. Vid förlossningen kommer den att ha samlat på sig tillräckligt för att klara den tuffa världen utanför livmodern och för att få det typiska rultiga bebisutseendet.

Blodkärl bildas i lungorna för att förbereda dem på ett liv utanför livmodern. Blodcirkulationen är fullt fungerande och navelsträng, moderkaka fortsätter att växa för att kunna imageförsörja det allt större fostret. Moderkakan är nu nästan lika stor som bebisen.

Även om det fortfarande är alltför tidigt för din bebis att födas så skulle den nu har c:a 70% chans att överleva om den föds på ett sjukhus med rätt resurser.

Du

Övre delen av din livmoder är nu c:a 6 cm ovanför din navel, och du kommer fortsätta att växa ungefär 1 cm per vecka. Om du har ätit balanserat och närigsriktig kost har du förmodligen gått upp omkring 7-10 kg fram till nu.

Eftersom bebisen ligger högre upp i buken nu så kan det hända att du ibland upplever att det gör ont under revbenen.


JAG:

Växtvärk , växtvärk , växtvärk . Aj det stramar i hela magen. nu känner man hur jag växer. halsbrännan försvann i en vecka ungefär, men e tillbaka på kvällarna nu. :(. Och lilla bebies sparkar på som tusan,igår va hon vädligt uttråkad tror jag för det vad slag och sparkar hit och dit. hon kommer åt revbenen ibland DET ÄR INTE KUL.  Fast är fortfarande glad över att du rör dig så jag vet att du finns där.. blir så orolig när du tar en sov paus vill bara skaka om hela magen och väcka dig  för att få känna ett litet tecken . Men då blir du arg och sparkas hårt haha:). Det är väl rätt åt mig.  Åh allt är riktigt underbart just nu. Jag älskar dig lilltjejen,..

Av Angelica - 17 juli 2008 12:31

Är nog den roligaste serien jag sett hahaha.


Sofia kax och Pierre kom och hämtade mig , kommer inte ihåg va kl va. Men iaf vi drog till Mariefred , de va nå band som spela där fast kax överröstade det med musiken från hans bild!:P

Vi stod och snackade med några killar som kax kände en stund och sen drog vi vidare till järna (skogen) . Vi åkte till Pierre då  för att kolla på film, fast det blev en serie som jag aldrig hört talats om, men den va suverän . (En fyra för tre)kollade på tre skivor tror jag , och det var 4 avsnitt på varje skiva. Sen började man få myror i benen. GODIS åt vi också mums. fast tappade nästan aptiten så fort kax släppte sig USCH, det va inge fräscht.

 Jaja sen bar det av hemåt gu va skönt de va att lägga sig i sängen faktiskt, fick ett sms av pierre.skrämde honom lite med att han hade spöken hemma . Han skulle sova själv i en villa ute i skogen!MYS.

Men men somnade vid halv tre och vaknade av att Pinglan slicka mig på armen för att hon ville gå ut.:P.  så de va bara att släpa sig upp .GAH det spöregnade så hunden vägra ju gå ut själv.FAN, aja bara gå in och klä på sig och ut och bli dygnsur . (min hund är rädd för vatten). Och nu sitter man här i sängen och väntar på att kl ska bli sex:D wiieee...


Ovido - Quiz & Flashcards