Alla inlägg den 3 juli 2008

Av Angelica - 3 juli 2008 23:34


 Mamman

Nu går det att höra barnets hjärta med ett vanligt stetoskop. Någon gång runt denna vecka är det dags för ett besök hos din MVC. Om du inte börjat träna dina muskler i bäckenbotten, så är det hög tid. Bäckenbottenmusklerna börjar tänjas ut, vilket kan leda till att du läcker urin när du hostar eller skrattar. Denna muskelgrupp används inte i dagliga aktiviteter och det kan därför vara svårt att veta om man tränar rätt. Ett tips för att träna upp musklerna igen efter att du fött är det kliniskt testade träningshjälpmedlet, Axuaflex, som finns att läsa om och beställa i graviditetsshop.

Hormonnivåerna i kroppen börjar plana ur och humöret brukar jämna ut sig. Många känner sig lugnare och gladare. Livmodern når nu ovanför naveln.


   Barnet                


Barnet är nu ca 21cm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 700g. Skulle barnet födas nu har det 20-25% chans att överleva. Det är fortfarande litet, finlemmat och alldeles hårigt. I kroppen har vita blodkroppar börjat bildas och dess funktion är att bekämpa infektioner.

Lungorna fortsätter att utvecklas och luftvägarna formas till rör för att kunna ta in och stöta ut luft. Blodkärl och lungblåsor utvecklas i lungorna och mellan dessa kommer så småningom utbyte av syre och koldioxid ske. I lungorna börjar också ett ytspänningsnedsättande medel att bildas. Dess uppgift är att hindra lungblåsorna från att klibba ihop.


Jag

Jag mår utmärkt:D Magen växer på och allting börjar bli bättre.Åhhh jag älskar det här. De ända jag känt är riktigt jobbigt är att jag har halsbränna hela tiden, men det börjar gå över nu. så vet inte riktigt vad jag ska säga mer:P.Allt känns bara BRA:D


Du har gått 162 fulla dagar av 280 (58%).
Du är i vecka 24.
Du har gått 23 fulla veckor och 1 full dag(v23+1).
Du är i 5:e kalendermånaden.
Du är i 6:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tis 28 okt 2008
Du har 118 dagar kvar till förlossning.



Av Angelica - 3 juli 2008 23:29

Usch tog moppen till Västergård och träffade Koffe idag. Skönt var det. Vi satt först på Lalune han köpte pizza och en öl ,så satt vi o pratade .:)  han vill så gärna vara gudfar hehe, lille plutten. Fast inte jag som bestämmer den delen. Sen hade vi tråkigt så vi åkte runt lite haha, sen hitta vi en bänk som vi satte oss på och åt lite godis och pratade massor mer. Känns som att han är den ända som accepterar allting just nu ifrån den kretsen, så det känns ju bra iaf. Vill ha min vovve det känns så tomt nu utan henne, hon är ute med min syster men kl är fan halv tolv haha, KOM HIT NU!.. kan inte sova utan min pingla.. så nu ska jag terrorisera hem henne..


Flytt blir det snart också:).

Av Angelica - 3 juli 2008 15:47

halv nio hade jag möte nere på stan idag om lägenheten och så:). Så nu är allt det klart.ska bli jätte skojj..:). Gick en sväng på stan fast inget hade öppnat så jag köpte en glass och rörde mig hemåt, men vid astra så stötte jag på Amanda som stog och klippte gräs haha, .:) så vi pratade ett bra tag faktiskt, roligt. Men sen kom hon på att hon hade lunch å det vill man inte missa haha så vi började gå mot mig,så svängde hon av där hon skulle äta.. Ringde Gustaf då men han låg och sov, så jag pratade med honom men fick inge svar haha.Jag förstår inte hur folk kan sova till kl 11 på dagarna (eller längre)Jag får panik och känner att jag missat hela dagen.

När jag kom hem så tog jag ut pinglan på baksidan och så solade vi , hon låg mest i skuggan för det var så varmt.men det var väldigt mysigt. Vid två så plingade det på dörren , där stod det en snygg blond kille;)haha Med ett STORT paket,( ta det inte fel)Till mig.:D. min barnvagn.Wiie jätte skojj så det var bara att ropa på pappa så bar han in den och så pyssla vi ihop den:D åh gud va fin den är:)är jätte stolt. . Mamma kom hem runt tre med spaghetti och köttfärsås:DMums .. Å det första hon gjorde var att springa till barnvagnen och titta på den:P. å nu ligger jag här i sängen och ska snart ut ..:).

Ovido - Quiz & Flashcards