Direktlänk till inlägg 30 september 2008

V.36

Av Angelica - 30 september 2008 14:02

Bebisen

Din bebis är nu c:a 34 cm från huvud till stjärt och omkring 48 cm från topp till tå och väger runt 2.7 kg. Bebisens ansikte har blivit rundare och ser nu mjukt och knubbigt ut. Bebisens huvud är fast men inte hårt, eftersom det behöver vara något formbart för att kunna passera ut genom ditt bäcken. Trycket på bebisens huvud kan göra att det ser tillplattat eller toppigt ut diret efter förlossningen, men det kommer att gradvis försvinna och gå tillbaka till normalt.

Du har nu så mycket fostervatten som du kommer att ha och bebisen rör sig inte lika mycket som den gjort tidigare. Detta kan verka oroande men så länge du kan känna den röra någon eller några gånger sig varje dag så finns det ingen orsak till oro.

image

Du

Övre delen av din livmoder är nu ännu lite längre upp och befinner sig c:a 14 cm ovanför naveln. Livmodern har vuxit en hel del de senaste veckorna allteftersom bebisen lagt på sig vikt. Du har antagligen gått upp omkring 13-14 kg fram till nu och du kommer inte att gå upp särskilt mycket mer.
Eftersom din livmoder trycker på organen i bukhålan och upp mot bröstkorgen så kan det ibland kännas obehagligt och svårt att andas. Du kan också känna smärta när din bebis sparkar på intilliggande organ.

Lyckligtvis så kommer bebisen att sjunka ned och fixeras i ditt bäcken under de kommande veckorna, och då kommer mycket av obehaget och andningsbesvären att avta.

Vanligtvis träffar man sin barnmorska/läkare varje vecka från och med nu, för att kunna följa slutstadiet av graviditeten och hur förlossningen närmar sig.

Det är också hög tid att fundera på förlossningen och prata om olika alternativ, så som smärtstillande medel och hur du vill föda. Prata med din MVC.



  •  Första dagen for din senaste mens var 22-Jan-2008
  •  Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 28-Oct-2008
  •  Du är gravid i vecka 36+0
  •  Bebisen väger c:a 2880 gram. *
  •  Bebisen är c:a 48.3 cm. *
  •  Du har klarat av 90% av graviditeten.
  •  Du har 27 dagar till förlossningen.
  •  Din första trimester varar från 22-Jan-2008 till 21-Apr-2008
  •  Din andra trimester varar från 22-Apr-2008 till 20-Jul-2008
  •  Din tredje trimester varar från 21-Jul-2008 till 28-Oct-2008
  •  

    Från
        Kom ihåg mig
    URL

    Säkerhetskod
       Spamskydd  

    Kommentar

    Av Angelica - 7 september 2011 13:05

    Usch vad jag känner mig jobbig, ena stunden känner jag för att blogga och andra student gör jag de inte alls. Jag bryr mig inte så mkt om de e några som läser . Vill mest skriva av mig bara.. så vi får se hur de går, jag e lite utav en perioderar hel...

    Av Angelica - 24 maj 2011 11:38

    Längesen jag skrev i bloggen, vilket jag tycker är jätte tråkigt för jag vet att jag kommer ångra den sen när bebies är ute..Det är roligt att titta tillbaka och se ,komma ihåg hur allt va..   Nu längtar vi allihopa här hemma. Izabelle och jag pa...

    Av Angelica - 24 maj 2011 11:38

    Längesen jag skrev i bloggen, vilket jag tycker är jätte tråkigt för jag vet att jag kommer ångra den sen när bebies är ute..Det är roligt att titta tillbaka och se ,komma ihåg hur allt va..   Nu längtar vi allihopa här hemma. Izabelle och jag pa...

    Av Angelica - 13 april 2011 12:22

    Idag har jag absolut inte gjort något alls, ska jobba kl fem tills någon gång.. Får se hur det går, eller det kommer att gå bra men vi får se hur ont jag har i höften sen..:P   Ny bil har vi ju köpt också slänger in en bild på den .. Jätte skön a...

    Av Angelica - 6 april 2011 10:18

    Min första poliskontroll imorse.Lite pirrigt men det gick bra, hade ju glömt körtkortet hemma men slapp böter..   Imorgon är det 10 veckor kvar:D Alltså är jag i vecka 30 imorgon, nu tycker jag att det kan gå lite fortfarande så jag slipper det h...

    Ovido - Quiz & Flashcards