Direktlänk till inlägg 16 september 2008

V.34

Av Angelica - 16 september 2008 13:19

Bebisen

Din bebis längd är denna veckan ungefär 32 cm från huvud till stjärt och 46 cm totalt. Den väger nu omkring 2.2 kg. Håret fortsätter att växa sig längre och tjockare. Bebisens hårfärg kommer troligen att förändras efter förlossningen, så om den är blond finns det en chans att det mörknar senare eller vice versa.


Det mesta av lanugohåret trillar av vid den här perioden, men vernixproduktionen ökar. Bebisen tar kalcium från dig för att kunna bilda skelett så därför är det viktigt att du för i dig mycket kalcium, antingen genom att dricka mjölk och/eller genom kosttillskott.

Om du skulle föda bebisen nu skulle den klara sig bra utanför livmodern, den största skillnaden mot ett fullgånget barn är lungornas mognad. även om lungorna i vecka 34 inte är helt färdigutvecklade så är chanserna goda att bebisen skulle klara sig utan intensivvård.

Bebisen flyter inte längre omkring utan vilar på livmodern. Naglarna har nu vuxit över kanten på fingrarna och bebisen kan riva sig på dem.

Du

Från naveln är det c:a 14 cm till den övre delen av din livmoder, men tänk på att detta mått kan variera från individ till individ. Du ska inte oroa dig om du inte har exakt samma mått som dina gravida vänner så länge som du växer som du skall. En växande livmoder är ett tecken på att bebisen där inne växer bra.

Dina Braxton-Hickssammandragningar tilltar i styrka och frekvens allteftersom din kropp förbereder sig för förlossningen. Sammandragningarna börjar i övre delen av livmodern som blir spänd och hård för att sedan sprida sig nedåt och slappna av. Många misstar de här “övningssammandragningarna” för verklilga förlossningsvärkar, men det är oftast falskt alarm. Ett sätt att avgöra om det är Braxton-Hicks eller “verkliga” sammandragningar kan vara att gå omkring en stund. Om spänningen då släpper, och om det inte gör ont så är det nästan säkert Braxton-Hicks du upplever.




JAG

Allting är fortfarande som vanligt. Märkte häromdan att jag inte fick av mig mina ringar, de va lite läskigt. Så nu får domo ligga på hyllan tills jag får på mig dom igen:P

På kvällarna så har lilla bebies party inne i magen sticker ut lite fötter och ben ibland. Hicka får h*n väldigt mycket nu på sista tiden me.

Vet inte va jag ska säga nu faktiskt haha, allting är som de va för några veckor sen så .



  •  Första dagen for din senaste mens var 22-Jan-2008
  •  Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 28-Oct-2008
  •  Du är gravid i vecka 34+0
  •  Bebisen väger c:a 2465 gram. *
  •  Bebisen är c:a 46.4 cm. *
  •  Du har klarat av 85% av graviditeten.
  •  Du har 41 dagar till förlossningen.
  •  Din första trimester varar från 22-Jan-2008 till 21-Apr-2008
  •  Din andra trimester varar från 22-Apr-2008 till 20-Jul-2008
  •  Din tredje trimester varar från 21-Jul-2008 till 28-Oct-2008

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelica - 7 september 2011 13:05

Usch vad jag känner mig jobbig, ena stunden känner jag för att blogga och andra student gör jag de inte alls. Jag bryr mig inte så mkt om de e några som läser . Vill mest skriva av mig bara.. så vi får se hur de går, jag e lite utav en perioderar hel...

Av Angelica - 24 maj 2011 11:38

Längesen jag skrev i bloggen, vilket jag tycker är jätte tråkigt för jag vet att jag kommer ångra den sen när bebies är ute..Det är roligt att titta tillbaka och se ,komma ihåg hur allt va..   Nu längtar vi allihopa här hemma. Izabelle och jag pa...

Av Angelica - 24 maj 2011 11:38

Längesen jag skrev i bloggen, vilket jag tycker är jätte tråkigt för jag vet att jag kommer ångra den sen när bebies är ute..Det är roligt att titta tillbaka och se ,komma ihåg hur allt va..   Nu längtar vi allihopa här hemma. Izabelle och jag pa...

Av Angelica - 13 april 2011 12:22

Idag har jag absolut inte gjort något alls, ska jobba kl fem tills någon gång.. Får se hur det går, eller det kommer att gå bra men vi får se hur ont jag har i höften sen..:P   Ny bil har vi ju köpt också slänger in en bild på den .. Jätte skön a...

Av Angelica - 6 april 2011 10:18

Min första poliskontroll imorse.Lite pirrigt men det gick bra, hade ju glömt körtkortet hemma men slapp böter..   Imorgon är det 10 veckor kvar:D Alltså är jag i vecka 30 imorgon, nu tycker jag att det kan gå lite fortfarande så jag slipper det h...

Ovido - Quiz & Flashcards