Direktlänk till inlägg 30 oktober 2008

Min Förslossning

Av Angelica - 30 oktober 2008 22:12

kl två på natten vaknade jag av att jag hade så otroligt ont i nedre delen av ryggen, men hade haft så tidigare i graviditeten så jag anande ingenting utan försökte bara somna om, men det gick inte så jag tog en dusch då släppte det ett tag så jag hann somna om iallfall. Men efter en timma så vaknade jag av att smärtan hade spridit sig till nedre delen av magen och nu gick de verkligen inte ens att stå still va tvungen att gå omkring eller duscha. ringde förlossningen vid fem men dom sa att efterssom vattnet inte gått eller något annat tydde på att förlossningen va på G så skulle jag försöka stanna hemma och sova. A visst tant jävel tänkte jag haha. Försökte sitta vid datan men det var helt omöjligt så jag gick omkring här till halv sju då stod jag inte ut längre ,hade panik ,låg på golvet för jag ville att det skulle sluta. Ringde förlossnigen igen och dom sa att jag skulle komma in men att jag antagligen skulle bli hemskickad. Vi va där på två minuter ungefär. När jag kom in hade jag så ont att jag fick ett rum direkt där dom satte ctg på mig, en för att mäta värkarna och en för hjärtljuden på barnet. Barnmorskan sa att jag hade regelbundna värkar och att dom kom med 3 minuters mellanrum blev sen upp skickad till ett förlossnings rum tillsammans med mamma, där barnmorskan satte ctg igen och kollade sen hur öpen jag va. Hon fick en chock redan 5 cm så hon sa om inte vattnet går snart så måste hon spräcka hinnorna. Fick bada bubbel bad så länge, herregud det va underbart. Men efter en stund blev smärtorna bara värre och värre så jag klarade inte av det heller. Blev frågade om jag ville testa lustgas , provade men det slutade med att jag låg på golvet och spydde i en hink. Provade igen och då slutade det meed att jag spydde rakt ut. Så jag skrek att jag ville ha yggbedövning, jajjamänsan sa barnmorskan och ringde direkt till narkos läkaren ,medans hon gjorde sig iodrning så satt barnmorskan dropp på på. AJ är livrädd för nålar så är väldigt stolt över att jag klarade av att ta ryggmärgs bedövning. Men ska jag vara ärlig så va det nog det bästa jag gjort. Blev helt bedövad kände inga värkar alls. kl va ungefär 10 när dom satte in ryggmärgsbedövningen och strax efter det spräckte hon hinnorna så att vattnet gick .det kändes ganska skumt.

vid halv 12 så böjade jag få krystvärkar ,DOM kände jag av haha. Men fick inte krysta så fick andas mig igenom varenda värk vilket inte var det lättaste när lillen trycker på. Funkade i två värkar sen började jag krysta. Och emellan varje värk så somnade jag,var helt slut i hela kroppen hade haft värkar i nästan 13 timmar. När nästan hela hon va ute så sa barnmorskan att om hon inte kommer ut på nästa värk så måste jag klippa dig ,min första tanke va i helvete heller då får jag ju sy sen och de va min största rädsla. Vet inte riktigt vart krafterna kom ifrån just då men har aldrig känt mig så stark som jag gjorde just då. Och på sista krysten så kom hon ut .PUH jag slapp klippas. Ser en liten liten liten blå sak som ligger där och säger ingenting. hon hade navelsträngen ett varv runt halsen ,men efter några sekunder så börjar hon skrika och lyfts upp på mitt bröst, jag vågade inte ens ta på henne hon såg så ömtålig ut. och så himla lik sin pappa va det första jag tänkte. Världens finaste lilla tös är min . Mamma klippte navelsträngen och sen lämnade dom oss i två timmar ungefär . Sen kom dom tillbaka för att mäta och väga henne. hon vägde 3315 gram och va 50 cm lång..:)


Hade kunnat skriva lite mer detaljerat men izabelle håller på o vakna så änkte ta de lite snabbt bara:)..

 
 
Ingen bild

Therese

30 oktober 2008 23:25

Åh det var tur att det gick bra tillslut. Jag vill också ha en bebis, men jag lär ju få vänta hehe! Det måste vara helt underbart!

 
Ingen bild

Anilia

31 oktober 2008 07:18

Aw vad kul å läsa, kul att du delar med dig! :D Skönt. Hoppas jag lyckas lika bra som dig sen när det är min tur, haha. Skönt. Och nu är hon här, vilken belöning på något så smärtsamt va? ;P

 
Caroline

Caroline

1 november 2008 16:19

Det låter hemskt. Men fan vilken upplevelse. Jag blir tårögd, haha. Är så glad för eran skull. (:

http://fancypaants.blogg.se

 
Ingen bild

Angelica

2 november 2008 19:54

Det var en sjukt grym upplevelse faktiskt. Visst gjorde det ont men all smärta gjorde mig bedövad till slut. Och nu i efter hand så skulle jag göra om det 10000 gånger om för hennes skull..

Anilia det kommer gå jätte bra för dig..:). Men jag rekomenderar att ta ryggmärgsbedövningen om du har jätte starka värkar. för dom tröttar ut en till tusen så att man inte orkar krysta till slut.. :). hehe

 
Ingen bild

Madeleine

2 november 2008 21:13

tur att det gick bra =) vilken belöning du fick för det

 
Ingen bild

Anilia

3 november 2008 07:53

Okei. ;P Ah det där löser sig, jag litar på att personalen vet vad som är bäst när man väl är där. ;P Ett tag kvar så jag hinner ju fundera också. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelica - 7 september 2011 13:05

Usch vad jag känner mig jobbig, ena stunden känner jag för att blogga och andra student gör jag de inte alls. Jag bryr mig inte så mkt om de e några som läser . Vill mest skriva av mig bara.. så vi får se hur de går, jag e lite utav en perioderar hel...

Av Angelica - 24 maj 2011 11:38

Längesen jag skrev i bloggen, vilket jag tycker är jätte tråkigt för jag vet att jag kommer ångra den sen när bebies är ute..Det är roligt att titta tillbaka och se ,komma ihåg hur allt va..   Nu längtar vi allihopa här hemma. Izabelle och jag pa...

Av Angelica - 24 maj 2011 11:38

Längesen jag skrev i bloggen, vilket jag tycker är jätte tråkigt för jag vet att jag kommer ångra den sen när bebies är ute..Det är roligt att titta tillbaka och se ,komma ihåg hur allt va..   Nu längtar vi allihopa här hemma. Izabelle och jag pa...

Av Angelica - 13 april 2011 12:22

Idag har jag absolut inte gjort något alls, ska jobba kl fem tills någon gång.. Får se hur det går, eller det kommer att gå bra men vi får se hur ont jag har i höften sen..:P   Ny bil har vi ju köpt också slänger in en bild på den .. Jätte skön a...

Av Angelica - 6 april 2011 10:18

Min första poliskontroll imorse.Lite pirrigt men det gick bra, hade ju glömt körtkortet hemma men slapp böter..   Imorgon är det 10 veckor kvar:D Alltså är jag i vecka 30 imorgon, nu tycker jag att det kan gå lite fortfarande så jag slipper det h...

Ovido - Quiz & Flashcards