Alla inlägg den 7 oktober 2008

Av Angelica - 7 oktober 2008 15:24

Vecka 37
Kroppen:
Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärthjud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet vid denna tidpunkt är 34.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka 9 cm i diameter. De restrerande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 cm. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.



Din graviditet i siffor (graviditetskalender)

  •  Första dagen for din senaste mens var 22-Jan-2008
  •  Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 28-Oct-2008
  •  Du är gravid i vecka 37+0
  •  Bebisen väger c:a 3091 gram. *
  •  Bebisen är c:a 49.2 cm. *
  •  Du har klarat av 92% av graviditeten.
  •  Du har 20 dagar till förlossningen.
  •  Din första trimester varar från 22-Jan-2008 till 21-Apr-2008
  •  Din andra trimester varar från 22-Apr-2008 till 20-Jul-2008
  •  Din tredje trimester varar från 21-Jul-2008 till 28-Oct-2008

Av Angelica - 7 oktober 2008 15:09

Kom precis hem ifrån ikea:). igen:P. Köpte en groteskt ful grön hylla. fast ska måla om den ikväll så den blir svart:). fick med mig lite kryddburkar och skorpor hem också:D.. Efter vi va på ikea så åkte vi hem till mig för gubben  ifrån telgebostäder skulle komma och fixa balkongdörren:). Han passade på att fixa lite mer grejer på samma gång. Fick en ny toa sits;) och fläkt grejsimojs till sprisen. Men dörren är så passa pajj att det ska komma en snickare och fixa de. Innan årsskiftet så skulle jag få hem papper och nyrenovering i köket:D.. Får välja allt nytt helt själv.Ska ha gråa skåpsluckor ,lite mörkare än vanligt och vita tapeter tror jag, men ska köpa tapet själv så jag får en fond vägg:)den ska vara svart mönstrad.  Nu sitter jag hemma hos mamma och alla och ska äta stuvade makaroner. haha Det är fan riktigt tråkigt och känns så jävla meningslöst att laga mat hemma själv. Men måste laga mat någon dag efterssom frysen är full. :P.


Jahaapp idag gick jag in i vecka 37 då.. Det är tungt, har gått upp 14 kg. Otroligt nog,vart har det satt sig :S.för magen är inte så jävla stor . Men har klarat mig undan bristningar än så länge iaf=)... Nått som inte slutar växa är fan brösten. under hela graviditeten har jag behövt köpa tre nya storlekar haha.

Ska till barnmorskan på torsdag för rutin kontroll. ska bli lika mysigt som vanligt. Och bebben har slutat att sparka mig nu, h*n har gått över till att sträcka på sig så fötter å allt sticker ut:D. Det är lite läskigt , fan mysigt becuse then  i know youre alive=). 

Kortfattat SNART ÄR DU HÄR=)..


VIll passa på att säga  Grattis till anilia och hennes pojkvän som ska få en liten bebies i mars 2009=) ..

Och Till Fredrik som fick sin lilla pojke den 3 september .. ur gullig. Kan inte förstå att du blivit pappa:D...haha...



Ska ta mig en tallrik stuvade makaroner med köttbullar och sen ska jag hopppa hem till mig..Puss på er!

Ovido - Quiz & Flashcards