Direktlänk till inlägg 14 oktober 2008

V.38

Av Angelica - 14 oktober 2008 11:21

Bebisen

Nu är bebisen ungefär 50 cm från topp till tå och väger omkring 3.1 kilo. Den växer fortfarande även om den egentligen redan är redo att födas.

De senaste veckorna har bebisen samlat på sig avfall i mage och tarmar. Detta avfall kallas för beck och är grön-svart, och består av hudceller, lanugohår och annat material som bebisen svalt. Detta är den första avföring som bebisen kommer ge ifrån sig efter förlossningen. Ibland händer det att bebisen släpper becket ifrån sig redan i magen och kommer då ut delvis täckta av grön-svarta restprodukter. Särskilda åtgärder vidtas av vårdpersonalen om detta skulle vara fallet.

Om det är en pojke så skall hans testiklar vandrat ned i pungen vid det här laget och när den föds skall båda vara på plats. Hos omkring 1% av alla pojkar som föds har ännu inte testiklarna vandrat ner. Eftersom detta kan orsaka infertilitet och öka risken för testikelcancer så undersöker barnmorskan pojken efter förlossningen.

Bebisens huvud är mjukt och formbart på grund av de s.k fontanellerna som kan liknas vid rörliga plattor, ännu inte sammanvuxna. Dessa är till för att huvudet skall kunna deformeras något för att enklare kunna passera ut genom födslokanalen. Detta är normal och inte farligt för bebisen, men kan göra att huvudet ser lite underligt ut direkt efter förlossningen, men återgår snart till normal form.

Ögonen saknar ännu tårkanaler, vilka utvecklas först några veckor efter förlossningen.

Du

Innan dina förlossningsvärkar börjar kan det hända att du upplever förvärkar, vilka inte skall förväxlas med Braxton-Hicks. Dessa förvärkar hjälper till att utvidga livmoderhalsen och förbereder vattenavgången. De kan försvinna om du ställer dig upp och går omkring en smula. Övre delen av din livmoder är nu 16.5 - 18 cm ovanför naveln.

Du kanske känner dig stor tung och otymplig, men håll ut. Målet är inte långt borta.

Bebisen kan födas vilken dag som helst nu. Bara 5% av alla barn föds på sitt beräknade förlossningsdatum.



Din graviditet i siffor (graviditetskalender)

  •  Första dagen for din senaste mens var 22-Jan-2008
  •  Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 28-Oct-2008
  •  Du är gravid i vecka 38+0
  •  Bebisen väger c:a 3305 gram. *
  •  Bebisen är c:a 50.1 cm. *
  •  Du har klarat av 95% av graviditeten.
  •  Du har 13 dagar till förlossningen.
  •  Din första trimester varar från 22-Jan-2008 till 21-Apr-2008
  •  Din andra trimester varar från 22-Apr-2008 till 20-Jul-2008
  •  Din tredje trimester varar från 21-Jul-2008 till 28-Oct-2008

Snart är du här:)...

Kan inte riktigt förstå det, och kommer nog inte förstå det föräns jag har dig i mina armar.



 
 
Ingen bild

Anilia

14 oktober 2008 13:32

Åh va spännande. :D När som hellst kan det vara dags. Snart kan du plcoka fram dina gamla jeans igen hahaha. ;)

 
Ingen bild

Angelica

15 oktober 2008 15:29

Åhh du har ingen aning om hur mkt jag längtar till att få ta på mig ett par jeans..:DMIN DRÖM!!!..haha. har inte haft jeans på mig på fyra månader typ..

 
Ingen bild

Anilia

16 oktober 2008 09:03

Förstår det. ;P Då gjorde jag rätt i å köpa mig ett par mammajeans då, haha, så har jag i alla fall ett par. ;D

 
Ingen bild

Angelica

16 oktober 2008 11:43

Ja det gjorde du helt rätt i:P...
Men jag är så jävla envis och har redan ifrån början sagt att jag inte ska köpa några mammakläder alls...Och det har jag inte gjort hahaha

 
Ingen bild

Anilia

17 oktober 2008 12:21

Haha ja, du är duktig du. :D Men man har ju typ leggings på sig jämt iaf så mammakläder är överksatttat, håller med dig. Tunikor kör jag på. :P

 
Ingen bild

Angelica

17 oktober 2008 17:23

hehe aa precis. Jag har kört på leggins hela tiden.:D.. Bästaste..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Angelica - 7 september 2011 13:05

Usch vad jag känner mig jobbig, ena stunden känner jag för att blogga och andra student gör jag de inte alls. Jag bryr mig inte så mkt om de e några som läser . Vill mest skriva av mig bara.. så vi får se hur de går, jag e lite utav en perioderar hel...

Av Angelica - 24 maj 2011 11:38

Längesen jag skrev i bloggen, vilket jag tycker är jätte tråkigt för jag vet att jag kommer ångra den sen när bebies är ute..Det är roligt att titta tillbaka och se ,komma ihåg hur allt va..   Nu längtar vi allihopa här hemma. Izabelle och jag pa...

Av Angelica - 24 maj 2011 11:38

Längesen jag skrev i bloggen, vilket jag tycker är jätte tråkigt för jag vet att jag kommer ångra den sen när bebies är ute..Det är roligt att titta tillbaka och se ,komma ihåg hur allt va..   Nu längtar vi allihopa här hemma. Izabelle och jag pa...

Av Angelica - 13 april 2011 12:22

Idag har jag absolut inte gjort något alls, ska jobba kl fem tills någon gång.. Får se hur det går, eller det kommer att gå bra men vi får se hur ont jag har i höften sen..:P   Ny bil har vi ju köpt också slänger in en bild på den .. Jätte skön a...

Av Angelica - 6 april 2011 10:18

Min första poliskontroll imorse.Lite pirrigt men det gick bra, hade ju glömt körtkortet hemma men slapp böter..   Imorgon är det 10 veckor kvar:D Alltså är jag i vecka 30 imorgon, nu tycker jag att det kan gå lite fortfarande så jag slipper det h...

Ovido - Quiz & Flashcards